2017-01-01

2016 - a könyves szemszög

Belevágok egyből a közepébe, jó? Ez volt az első évem, amikor több könyvet szereztem be, mint ahányat elolvastam, és ez nem ideális felállás. Azt vettem észre, hogy az olvasási kedv az embereknél vagy azért csökken, mert rossz dolgok történnek velük, vagy azért, mert jók. Rám 2016-ban az utóbbi volt igaz, sokkal intenzívebb társasági életet éltem, mint akár egy évvel ezelőtt, illetve mindenféle egyéb tevékenység is jó sok időráfordítást igényelt. Szerintem idén sem fog ez lényegesen változni, viszont őszintén szeretnék többet olvasni, csak meg kéne tanulnom lavírozni a különböző szabadidős tevékenységek között.


2016-ban 68 könyv került hozzám (ebből 24-et el is olvastam - vagy most, vagy egy korábbi évben), még sosem bővült ilyen sok könyvvel a magánkönyvtáram egy év alatt, és egyébként nem is zavarna ez a szám, ha sikerült volna legalább ennyit elolvasni. A beszerzett könyvek közül 42-t vettem én, a többi más kedvessége által érkezett hozzám, de recim idén elég kevés volt, azt hiszem, ez a tendencia fog a jövőben is folytatódni. 

Olvasás terén pedig valahogy így alakulnak a számok: 42 könyvet olvastam el, ami körülbelül 14000 oldalt jelent. Rengeteg félbehagyásom volt tavaly, nem is követem nyomon ezeket, nincs értelme, igazából fel sem tudom idézni, hogy mik voltak ezek, legfeljebb azokra a könyvekre emlékszem, amelyeket meg is vettem, ezek egy pettyet jobban fájnak - pl. A varázslók meg az Enyém a vár és a Történet Bariccótól. Vagy A Fényességek (egyelőre próbálom elhitetni magammal, hogy csak pihentetem). Viszont minél kevesebb könyvre van kapacitásom, annál kevésbé szeretném olyan példányok társaságában tölteni az időmet, amelyek mellett folyton elkalandoznak a gondolataim. Az angolul olvasást még mindig nem tudom szabadidős tevékenységként felfogni, nekem bőven elég a havi két előolvasás idegen nyelven, kettő bookdepós könyvemet jól félbe is hagytam, és jól szarul is érzem magam miatta (akkor is, ha azt mondjátok, hogy ne).

Egyébként annyira mégsem érzem magam szarul, mégiscsak lefordítottam egy könyvet 2016-ban, ez pedig elég sok időt igénybe vett. :) Illetve nem számolom bele a végösszegbe az előolvasós könyveket, velük együtt azért jóval nagyobb lenne az a szám.

A TOP 4

Nem tíz, nem öt, csak négy, idén ennyi fért bele a keménymagba.



Baráth Katalin: Arkangyal éjjel - Ez a regény volt az első, ami eszembe jutott erről az évről, szóval nyilván itt a helye. Ütős, aktuális, szórakoztató, és amikor már teljesen elkeseredtem, hogy nekem semmilyen könyv nem jó, ez megcáfolta a feltételezésemet.
Emily St. John Mandel: Tizenegyes állomás - Még sok ilyen, ennyire tökéletesen felépített és ízléses stílusban megírt regényt szeretnék olvasni!
Elizabeth Gilbert: Big Magic - Nekem adott egy plusz löketet akkor, amikor épp szükségem volt rá, és egy rakat emberrel elolvastatnám.
Margaret de Moor: A holland szűz - Légyszi, olvassátok többen, igazi gyöngyszem ez a regény. Ezt és az előző két könyvet egyébként zsinórban olvastam, elég jó szériám volt akkor, azóta is visszasírom.

Azért akadtak még kellemes olvasmányok, például a Fedőneve Verity, a Mrs. Hemingway, a Nélküled mi sem vagyunk, A szakadék, a Halálhegy, a Kolibri, a Gonosz pálya, a Járok egyet, Az igazság a Harry Quebert ügyben... most hirtelen ennyi. 
Amúgy meg kicsit újraolvasgattam is - nagy kedvenceket: Moningot, Utas és holdvilágot, Levelek Skye szigetéről-t, örülök, hogy ezeket az élményeket nem sajnáltam magamtól.

KÖSZI, DE NEM

Írjak a csalódásokról? Annyi volt... Egy rakat könyv, amit annyira akartam szeretni, de nem ment. Néha azért, mert a könyv volt kevés, néha meg azért, mert egyszerűen nem tudtam befogadni őket. Tőlük például sokkal többet vártam:

Amanda Palmer: A kérés művészete - Széttárt karokkal állok a könyvet övező hype előtt. Nekem egysíkú, sokszor unalmas volt ez a könyv, az életemhez semmit nem tett hozzá, oda is adtam Dórinak, ő szerette. :)
Blake Crouch: Wayward Pines - Te édesjézus, ez a stílus... anyám. Lőjetek le, ha még egyszer a kezembe akarok venni bármit a szerzőtől. 
Pacskovszky József - Pacskovszky Zsolt: Nő kutyával és holddal - Ebben a könyvben is a modoros írásmód zavart rettentően.
Andri Snær Magnason: LoveStar - Ez egy böszme nagy zagyvaság volt, főleg ahhoz képest, amit vártam tőle.
Sara Crowe: Campari reggelire - Az Enyém a várral ellentétben ezt sikerült végigtolnom, de hogy minek? Semmiről sem szól, a főszereplő olyan kis bugyuta, untam nagyon.

Picit többet vártam az S.-től is, bár továbbra is csodálom a koncepciót meg a kivitelezést. A Napkeringőt is kevésnek éreztem, A párizsi feleség sokkal nagyobb élmény volt annak idején, de azért ha ír még valamit Paula McLain, én elolvasom. A lány a vonaton nyilván elég béna volt, de erre kábé számítottam is.

BLOG

Aktivitás-visszaesés állt be több szinten is: kevesebb a poszt, és kifejezetten könyves értékelős bejegyzés is nagyon kevés született, ami miatt kicsit ég is az arcom, viszont amit végül sikerült megszülnöm, azzal aránylag elégedett vagyok. 2016-ban nem az olvasáson volt a fókusz, ennyi, én bízom abban, hogy idén ügyesebben össze tudom egyeztetni a különböző hobbijaimat. Elkéne egy időmenedzsment-tréning katacitának!


Nyáron abbahagytam a Things I Love Thursday posztok írását, és nem is igazán hiányzik. Az ítélkezés végképp nem. :) Ez eleve kb mínusz 25 bejegyzés az évben. Valahogy úgy érzem, tavaly nem sok maradandót alkottam ide a blogra, és ezt sajnálom. Bár ígérgetni nem szeretek, legalább magamnak megfogadtam, hogy idén többet foglalkozom ezzel és az újabb, utazós blogommal is, csak el kéne engednem pár dolgot...


Köszönöm, hogy mindennek ellenére itt voltatok velem 2016-ban is! Remélem, hogy a mindenféle listás, tervezgetős, beszélgetős, témázós, hózárós posztot is szerettétek, gyertek idén is, én itt leszek (meg Lajos is). 

A többiek évzárása:
 

18 megjegyzés:

  1. Óh, ne bánd, hogy háttérben van az olvasás, ha van mellette társasági életed, barátaid, párkapcsolatod, családod és vannak programjaid. Ezek adják az élet elég jó hányadát, olvasni meg mindig lesz ideje az embernek, a titok szerintem úgyis a választásban van. Nekem sem volt idén sok kiemelkedően jó olvasmányom, sok átlagos és majdnem jó volt. Szerintem az hogy sok minden nem tetszett az nem téged minősít, hanem a szerzőt :D Persze ezzel mindig jó takarózni, de tényleg. Én igykeszem nem magamat hibáztatni ha szar egy könyv. Mert még a hájpolt könyvek között is vannak szarok, és ha megfeszülök sem tudom szeretni. Legyen olyan éved, amit szeretnél magadnak, és amivel elégedett vagy, én ezt kívánom. Óh és még több Lajos fotót, meg utazási leírásokat, mert bevallom én is imádom a másik blogod is <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tudom, de valahogy szeretném megtalálni az egyensúlyt. Bár lehet, hogy sokak szerint a 42 már bőven egyensúly. :D

      Általában én sem próbálom lealacsonyítani magam, csak azért, mert nem tetszik egy könyv, inkább a könyvet hibáztatom. :D De sokszor nem voltam ott igazán olvasás közben, és ez rányomta a bélyegét az olvasmányélményeimre (ok, ez most egyre drámaibban hangzik :D).

      Köszönöm, a másik blogot is igyekszem életben tartani, köszi, hogy jössz oda is. ;)

      Törlés
  2. Naná, hogy itt leszünk, nem szabadulsz tőlünk. :D
    Már sokszor beszéltük, hogy akárcsak neked, nekem sem az olvasásról szólt az előző éve, amit bánok is, meg nem is. Valahogy úgy vagyok vele, a könyvek megvárnak, az élmények nem. :)
    És remélem lesz 2016 kedvencei bjútiverzióban is. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hahaha köszi! :D
      Az élmények nekem is fontosabbak, de jó néha kicsit lelassítani egy-egy könyv mellett. Csak amikor nagyon pörög minden, akkor nehéz.
      Bjútis nem lesz most, annyira nem érdekelt idén a téma, ráadásul az a pár bjúti kedvences poszt, amit az év során közzétettem, lefed minden idei kedvencet, azon kívül meg olyan cuccokat használtam, amelyeket az előző években is. De tervezek még egy összefoglalót. :)

      Törlés
  3. Hozzátok képest én betegesen sokat olvastam, sokat voltam egyedül látszik... Szerintem is inkább legyen sok program, társasági élet, az olvasás meg megvár egyrészt, másrészt tényleg a kevesebb több! Hiába olvas az ember el több mint 100 könyvet, akkor is csak a negyedére tudom azt mondani, hogy na igen, ezt tényleg megérte!
    A Top4es listád mindegyikét olvastam, ami azért jó, mert nem marad idénre feladatként az olvasásuk :D A holland szűzet miattad olvastam el és tényleg szuper könyv, olvassátok ;)
    A bjútis kedvences bejegyzést én is várom, lesz? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért nem betegesen... :) Gyorsan is olvasol, meg szorgalmasan is. :) Látod, én is csak egy kis részével voltam elégedett a könyveknek, amiket olvastam.
      Bjutiposzt most nem lesz idén, Nitának fentebb kifejtettem az okokat, most annyira nem érzem ezt a témát... És képzeld, most csak egy tusfürdőm van otthon! :D

      Törlés
  4. Ó, a Wayward Pines nekem hatalmas kedvencem lett :) De ebben is látszik, hogy mennyire eltérő az, hogy kinek mi jön be :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, emlékszem, hogy neked tetszett! :) A sztorival semmi bajom, meg szeretem a thrillereket, de a stílustól kifeszültem. Lehet, a fordítás is közrejátszik, nem tudom. :)

      Törlés
  5. Megfigyeltem, hogy 42 könyvet vettél te és 42-t olvastál, szóval ha így nézzük, egyensúlyban vagy, mert ugye arról nem tehetsz, hogy közben kaptál is :)
    Ami a nagyszámos teljesítményeket illeti, ha egyéb tartalmas tevékenység fogja vissza a számlálót, akkor cseppet se búslakodj! Az olvasás legyen öröm. Tetszett, amit egyik Barnes&Noble recenzor vett fel az idei tervei közé: hogy sokkal hamarabb tegye le az unalmasnak vagy csalódásnak ígérkező könyveket, és egyetlen könyvet se olvasson csak azért, mert ilyen vagy olyan oknál fogva "kell".

    Sőt, talán a mérsékeltebb célkitűzés jobban motivál, hogy tartalmas könyveket olvassunk, ne csak a számokat pörgessük. A 70-es, szerencsére teljesített célkitűzés mellett nálam nem egyszer előfordult, hogy egy vaskosabb könyvet a negyedénél, harmadánál azért nem tettem le, mert már túl sok időt fektettem bele... Vagy más, igen vonzó hosszabbakat azért kerültem, mert túl sokáig foglalnák le az időmet. Hát nem fonák helyzet ez? :)
    Így az idénre 40-et tervezek elolvasni, és mind klasszat!
    Boldog Új Évet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 42 mint az élet értelme. :) Igazad van. Csak párszor szaladt el velem a ló, és különben nem bánok semmit (nagyon) :D
      A félbehagyás nekem mindig kicsit fájdalmas, de az sokkal rosszabb, ha végigküzdöm magam valami retteneten. Csak azt nehéz elismerni, hogy az ember rosszul választott, és hogy az addig ráfordított idő kuka.

      A hosszabb könyvektől én is egyre jobban tartok... pedig annyi jó hosszú könyvet olvastam már, csak mintha egyre türelmetlenebb lennék. Érdekesen gondolkodunk. :) Szerintem az lehet a bajunk a monstrumokkal, hogy folyton a végeláthatatan várólista lebeg a szemünk előtt, legalábbis nekem ez van.

      Hajrá a 40 klassz könyvhöz és boldog új évet neked is! :)

      Törlés
  6. Itt voltunk és itt is leszünk idén is :)
    Neked csak idén volt ilyen éved, hogy több a vásárolt könyv, mint az olvasás, atyám, egy hősnő vagy akkor! :)
    A Top 4-ből az Arkangyal éjjel nálam is ott van, a Big Magic meg jó volt, de idén újra szeretném olvasni, kicsit másabb szemmel. Örülök, hogy a jók voltak még kategóriában látok pár számomra kedves könyvet, plusz ott van a Harry Quebert, amit miattad olvastam el rohamtempóban :) Viszont sajnálom, hogy ennyi csalódásod volt, főleg ha a saját vásárlások között nagy az arányuk, ezt megértem, utólag már én is okosabb lennék a saját beszerzéseimmel kapcsolatban, idén majd óvatos duhajt játszom :)

    Azt viszont örömmel olvasom, hogy neked jó éved volt: az utazások, az új blog és a fordítások szerintem mind valami olyan élményt adhattak, amire büszke lehetsz és évek múlva is baromi jó lesz rájuk visszanézni :) Kívánom, hogy idén még több ilyen szuper dologban legyen részed, és pörögjön továbbra is az élet magas hőfokon! :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi és örülök nektek nagyon <3
      Haha, miért neked is volt már olyan, hogy többet vettél, mint amennyit olvastál?

      Próbáljunk meg idén nem hirtelen felindulásból vásárolni. :) Az a baj, hogy már nem járok könyvtárba, mert kicsit kiesik az utamból, ezért mindent megveszek, ami kell. Vagyis nem mindent, de elég sok mindent, eladogatni meg nem olyan könnyű végül.

      Igen, biztos, hogy jó lesz majd visszaemlékezni erre az évre (ráadásul ez volt az utolsó a húszas éveimből:)). Köszönöm, én is hasonló mindenféle jót kívánok neked! :*

      Törlés
  7. Kata, képzeld, nekem is pont 68 lett a zsákmány! :D Igaz, szerettem volna ennél kevesebbet, de voltak már ennél sokkal nagyobb számaim is, így nem bánom annyira, hogy ez jött ki. Az őszi selejtezéssel meg főleg kiment azért jópár egyéb, nem kívánatos könyvem a polcokról, szóval nincs lelkifurdalásom. Még nem számoltam, hogy a beszerzésekből mennyit olvastam, majd maholnap megpróbálom letisztázni az összegzést, és meglátom.

    Az Enyém a vár milyen fiaskó volt többünknél!
    Szerintem egyébként simán bele kéne számolnod az előolvasós könyveket is a statba. :) miért ne? Azokat nem olvastad? :)))
    A fordításhoz mégegyszer, most is gratula, és remélem lesznek még ilyen lehetőségek számodra! :)
    Tökre örülök, hogy megtörted a "hagyományt" és top4-esed van! Pont gondolkodtam rajta én is, hogy mi van, ha nincs is 5 könyv idén a topban? Mi lenne, rugalmasnak kell lenni, ennyi! :) Bár a topban talán csak Baráth Kata most a közös, a többi kedvelt olvasmányodnál azért megint sok a közös pontunk, még ha némelyik újraolvasás is volt csak: Skye, Moning, Kolibri. Illetve Harry Quebertet, Halálhegyet én is akarok olvasni, és a Nélküled mi sem vagyunk is érdekel.

    Szuper a kép Lajosról! :) És akármennyit írsz is, jönni fogok, boldog új évet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jók vagyunk! :))) Szerintem nálad jobb lesz az olvasottak aránya, olyan érzésem van, de majd elolvasom az összefoglalódat. :)

      Enyém a vár... édesjézus de unalmas volt, már amíg bírtam.

      Nem tudom, az előolvasósokkal úgy vagyok, hogy az munka, nem feltétlenül kedvtelésből olvasom őket, ráadásul nagyon sok van köztük, ami nem az én világom, úgyhogy azt inkább kihagyom, eleinte még vezettem molyon is, aztán inkább hagytam.

      Köszönöm! :) Most kezdek egy másik könyvet fordítani, ha minden jól megy. :)

      Kíváncsi leszek, hogy neked végül top hányad lesz :) Tudom, nem sok minden egyezett, pl. az én kedvenceim között van egy félbehagyottad, a csalódásaim között meg olyan, amit szerettél (Campari, meg ha jól rémlik, a Nő kutyával és holddal is tetszett neked), de nem lehetünk minden évben akkora szimbiózisban! :D

      NEm könnyű Lajosról jó képet csinálni, mindig beleolvad a környezetbe. :D

      Boldog új évet! :)

      Törlés
    2. Valóban egy picit jobb lett az olvasottak aránya nálam, aminek örülök, mert az utóbbi évekhez képest is jobb lett kicsit. :)
      Végül nekem is top5öm lett! :) Jah, nagyon érdekesen alakultak a szeretem-nemszeretem viszonyaink a könyvekkel most. :) A Tizenegyes állomás valóban elég mélypont volt nekem, meg félbehagyás is. A Nő kutyával és holddalt szerettem igen, bár értem mi zavart benne. :)

      Lajos drága, nem is hiszem el, hogy nehéz róla jó fotót lőni. :P

      Hajrá az új fordításhoz, gratula!

      Törlés
    3. A Tizenegyessel nekem is volt egy hullámvölgyem valahol az 1/4-énél, de aztán szépen összeállt. De ha ennyire nem tetszett neked, jobb, hogy félbehagytad.

      Csak akkor nehéz lefényképezni, ha nem full fényben és világos háttér előtt áll. :D

      Köszi. :)))

      Törlés
  8. A 68 még konszolidált szám.:) Szerintem 80 környékén lehet azt mondani, hogy valaki sok könyvet szerzett be, de valahogy működtetni kell a könyvpiacot.
    Érdekes, hogy általában próbáljuk stabilizálni a társasági élet-olvasás egyensúlyt.
    A Napkeringő és az S. nekem is kevés volt, előbbit lehet, hogy kirakom eladásra, utóbbinál nekem az faragott le az élményből, hogy túlbonyolították, és a Theseus hajója, mint regény nem igazán jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben, neked elhiszem! :D Ez az, mi tartjuk életben a könyvpiacot! :D (remélem, mindenki érzi az iróniát)
      Napkeringőt már feltettem az eladós polcra, de még senki sem fanyalodott rá (mondjuk eleve ritkán tudok eladni könyvet). Az S. esetében valami nagyobb összefüggésre számítottam, mint ami végül kisült belőle, az egész nem illett nekem a hangulatához.

      Törlés