2014-12-31

2014 könyvekben és a TOP 7+5

A karácsony és az újév közötti napok egyik fő öröme nekem az, hogy várom, hogy a kedvenc bloggereim mikor rukkolnak elő az évösszegző posztjaikkal, és aztán amikor megtörténik, óriási élvezettel vetem magam rájuk. Közben én is összeszedem a számokat és kedvenceket, esetleg elolvasom a tavaly ilyenkor készült saját bejegyzésemet, elvagyok, na. 

Akkor a számok:

87 könyvet
olvastam el idén (~29500 oldal, kevesebb, mint tavaly), illetve egy, a Mindenem, még folyamatban van, de nembaj. Elég sok volt a félbehagyásom, de ők nem képviseltetik magukat ebben a számban, szerintem velük együtt simán megvan a 100 is, viszont őket nem adminisztráltam, szóval csak néhányukra emlékszem. Volt itt - szokás szerint - szakácskönyv (5) meg non-fiction és "kreatív" könyvek is (10-14, attól függ...), ez utóbbi számon most egészen meglepődtem, de remélem, hogy jövőre is folytatódik a tendencia, volt néhány emlékezetes olvasmányom idén a kategórián belül. Továbbra sem szégyellem, hogy csak 10 könyvet olvastam magyar szerzőtől, viszont szívesen ismerkednék nekem való, főleg kortárs magyarokkal, de némi idegenkedés továbbra is van bennem, szóval lehet, hogy a jól bevált ismerősökhöz fogok folyamodni (közben már kacsingatok az éjjeliszekrény felé, ahol ott fekszik a Finnugor vámpír és az Ingókövek).  A szerzők nemének aránya 47 : 39 a nők javára (az egyik szakácskönyvnek nincs szerzője), úgy tűnik, nálam minden évben a női írók nyernek, még úgy is, ha az egyik trilógiánál háromszor számolom az író urat. 6 könyvet olvastam újra, egyiket sem bánom egy pillanatig sem. Kindlin 3 könyvet olvastam (borzasztó kevés), angolul pedig kettőt (ez is). 
37 új könyvnek kellett helyet szorítanom a polcaimon (tavaly 50), ebből 12-t olvastam el idén, 5 pedig korábbi olvasás volt. Cserélgettem a molyon, nyertem a Líra játékában, kaptam néhány recit (a továbbiakban is maradok ennél a nagyon minimális számnál, olyan jó volt ez így), és ahogy nézem a listát, elég sok könyvet kaptam ajándékba is. Sajnos, vagy nem sajnos, a könyvtárazásnak továbbra sem tudok ellenállni, de idén, főleg az év második felében sikerült végre az itthoni olvasatlanok számát is apasztani kissé, de csak kissé... 

A legjobb regények, amelyeket idén olvastam:



1. Robert Galbraith: Kakukkszó - A hölgyet előléptettem kedvenc íróvá, elsősorban felnőttkönyvei és az irántuk érzett mérhetetlen rajongásom miatt. Nekem ez a könyv nem annyira a bűnügy miatt volt érdekes, a karakterek vitték az egészet, illetve az ő apró kis - általában, de itt nem - kimondatlan gondolataik.
2. David Benioff: Tolvajok tele - Magam is meglepődtem azon, mennyire elvarázsolt ez a pici könyv, talán így volt ideális, hogy nem vártam tőle semmit, random emeltem le a könyvtár polcáról. Az író már a bevezetésben meggyőzött, fogalmam sincs, hogy mivel vett le a lábamról, de számomra ez egy tökéletes könyv, tökéletes időzítéssel.
3. Paula McLain: A párizsi feleség - Az a típusú női irodalom, ami az én szívem csücske. Finom és igényes, mellőzi a felesleges drámát, mégis nagyon érzékeny. Remélem, olvashatunk még mást is magyarul a szerzőtől a jövőben.
4. Edward Kelsey Moore: Szikomorfán születtem - Továbbra se nagyon tudom, mi az a szikomorfa, de az biztos, hogy ez a regény telitalálat az én amerikaikisváros-mániás szívemnek. Bár a helyszín nem Dél, a hangulat szinte ugyanaz, a szereplők életszemlélete nagyon sok pluszt adott.
5. Lionel Shriver: Születésnap után - Ez a nő is egy zseni, akárcsak Rowling, de ő egy sokkal aljasabb zseni. Még most is görcsbe ugrik a gyomrom, ha eszembe jut ez a történet, de tudom, hogy szerettem, viszont azt is tudom, hogy ezek után végképp remegve fogok Shriver regényeihez közelíteni.
6. Jeff Vandermeer: Expedíció - Így, az első rész önmagában. Felfedezős, borzongatós, és a három rész közül ez áll hozzám a legközelebb.
7. Benedek Szabolcs: Vértanú - Nagy kedvenc ez a sorozat, ez a befejező rész is teljesen megüti az első kettő színvonalát, kár, hogy nincs több belőle. 

Tudnám még folytatni a sort, úgyhogy azért szokásomhoz híven megemlítek pár regényt, amit nagyon szerettem a fentieken kívül: Déli álmok, A méhek titkos élete, Posta, Budapest noir, Kleopátra lánya, Levelek Skye szigetéről.
Meg jólesett újraolvasni a Zombiháborút, a Boldogságtervet és A tetovált lányt (ez utóbbit angolul, sima ügy volt!). 

A kedvenc non-fictionök:


Sándor Anna: Szibériai anziksz 
Barbara Demick: Nincs mit irigyelnünk a világtól
Susan Cain: Csend 
Austin Kleon: Lopj úgy, mint egy művész!
Orhan Pamuk: Isztambul

Könyves örömök 2014-ben:
- Megismerkedtem olyan írókkal, mint Jonathan Franzen, Kondor Vilmos vagy David Benioff
- Haladtam a saját gyártású listámmal (A hobbit még nincs kipipálva, de azóta az is megvolt)
- Ellátogattam a Könyvfesztiválra a kedves győri olvasótársaimmal
- Megtanultam angolul olvasni, és még tetszik is!
- Rájöttem, hogy az újraolvasás nem feltétlenül haszontalan élvezet (vagy ha az, akkor is kit érdekel, valószínűleg még mindig értelmesebb elfoglaltság, mint Éjjel-nappal Budapestet nézni)
- Nyertem egy könyvet (zakkant most biztos jókat röhög az egyes számon), a Szilánkokat Rakovszky Zsuzsától (Líra játék)
- Backeltem az Indiegogón a Nyugat + Zombik képregényt, úgyhogy jövő ilyenkor talán már a kezemben tarthatom a kész, dedikált példányomat
- A blogolás és a többi könyvesblog által egy nagyszerű közösség részének érzem magam, de nem fogok átmenni érzelgősbe, remélem, tudjátok, hogy sokat jelentetek nekem. 

Mélypontok & csalódások:

Elif Safak: Szerelem - Jesszus! El sem hiszem, hogy ez a nő ugyanaz, mint aki Az isztambuli fattyút írta. Borzalmasan erőltetett, irreális és csöpögős regény, kiráz a hideg, ha rágondolok
Kim Leine: A Végtelen-fjord prófétái - Jól indult, de aztán valahogy semmi sem volt egyensúlyban, bizonyos dolgok nekem nem fértek meg egymás mellett, a fő problémám egyébként az a sok erőltetett szimbólum volt, főleg ott a vége felé, jáj. 
Caitlin Moran: Hogyan legyünk tökös csajok? - Csalódásnak nem mondanám, mert nem vártam sokat, bevallom nem jutottam vele sokáig, itt írtam róla. 
Jonas Jonasson: A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt - Pillanatok alatt felvettem a fonalat, tetszett az író stílusa is, aztán a könyv felénél elkezdett rettentően fárasztó lenni, magasról tettem rá, hogy mi lesz a bácsival, idén többek között arra is rájöttem, hogy a humorra és helyzetkomikumokra építő könyvek messze nem nekem valók. (Így jártam még a Nézd, ki van itt-tel és A világ legjobb könyvével.)

A tervek 2015-re:

Szokás szerint, leginkább semmi. Kihíváson, várólista-csökkentésen nem veszek részt, nagyon jól esik kötetlenül olvasni. A saját listámmal - amit most említek nagyjából a 67. alkalommal - szeretnék viszont haladni, mert már bizsereg a kezem, hogy készítsek egy újat. Angolul szeretnék többet olvasni és a kindlit is jobban ki kéne használni, de ha jól tudom, ez utóbbit tavaly is megfogadtam. 
A beszerzéseket illetően szerintem idén sem estem túlzásokba, úgyhogy ezzel kapcsolatban nem fogadok meg semmit. 

Idén ez ez utolsó bejegyzésem, szóval a puha ágyikóból kívánok mindenkinek csodálatos 2015-öt, ahogy olvasgattam körbe, néhányotoknak nem sikerült túl jól az idei év, nektek főleg kívánom, hogy a következő több boldogságot hozzon az életetekbe!

A szilveszter nálunk hármasban telik, Lajos már rápihen az estére, kíváncsi vagyok, mit fog szólni a durrogáshoz. Éjfélkor sört bontunk (ha épp akkor fogy el az előző), én meg a C-vitamin bevitel nevében rávetem magam a vodkanarancsra. 

És ha akarjátok, ha nem, lesz MÉG EGY összefoglaló! :D 

16 megjegyzés:

  1. Hahaha, öröm volt olvasni a bejegyzést :D Én szentimentáliskodtam sokat a záróposztban, de ha azt vesszük, előtte egész évben semmit :D Az EGY nyereménykönyvnek örülj, én még annyit sem nyertem :( Zakkant meg ne szóljon semmit az akkora nyereménykönyves listájával, mint amennyi könyvet én az elmúlt három hónapban zsákmányoltam XD

    Csak egészségesen! A narancslé finom, a vodka meg kell, mert hideg van odakint :D Én olvasgatok majd szerintem egy kis forralt borral, szóval relax lesz nálam is a program. BÚÉK! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök .D A nyeréssel reméljük, jövőre még szerencsésebbek leszünk :) Tényleg, kéne valami játékot csinálni, olyan rég volt már.

      Jól befáradtam egy vodkanaritól, ráadásul rá kellett jönnöm, hogy a darabos narancslét hoztam el a boltból, blööö. Remélem jó társaság volt az Útvesztő tegnap :) Buék:)

      Törlés
  2. Nagyon jó kis könyves összegzés lett, és ejha, jó sokat olvastál idén is! :) Fú nagyon kíváncsi vagyok már az általad topolt könyvekre: Szikomorfa, Kakukkszó, Shriver... :)
    Gratulálok a könyvnyereményhez!
    Várom a következő összefoglalót is! :D BÚÉK!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Ezt a három könyved olvasgassad csak, nagyon jóók!:)
      Én meg a te összefoglalódat várom nagyon :) Boldog 2015-öt!

      Törlés
  3. Most legalább egy óráig a többiek évösszegzős bejegyzéseit olvasgattam (khmm kikerült az enyém is :D), sok jó könyvet olvastál! A tolvajok tele most felkerült az elsődleges várólistámra (jaj már milyen alrendszert alkotok a listáimból :D), a Kakukkszó nekem is kedvenc lett (így utólag ez rémlik), a Szikomorfánra kíváncsi vagyok -a polcomon figyel, szerintem ebben a borongós-ronda januárban jó is lesz majd!
    A listamániámról lemondhatnék már, de sok sikert a saját kis listádhoz!
    Milyen összegzés lesz még? :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én egész nap azt csináltam, közben meg azon gondolkozom, hogy még ki nem írt, és reménykedem, hogy valakit kifelejtek,de még van pár várós blog :)
      Reméljük, január annyira nem lesz ronda és borongós, de ha igen, a könyvek majd vigasztalnak minket.:)
      A következő összegzés már kint is van, nem fértem el egy bejegyzésben. :D

      Törlés
  4. Tolvajok tele <3 <3 Remélem, hogy hamarosan jön majd még Benioff regény, mert akarom! Annyira jó élmény volt olvasni ezt. Jaj, hát az egy könyv megnyerése is nagyon jó dolog ám :) Gratulálok! Remélem, hogy azzal, hogy sok szerencsét kívánok 2015-höz, átadódik rád a saját szerencsémből valamennyi és idén több játékon diadalmaskodsz. Játszani kell és a szerencse melléd áll (jó, én nem tudom, hogy hogy csinálom, de boldogítson a tudat, hogy a nagyobb játékokon, mint lottó alig nyerek :( :D)

    Boldog új évet kívánok még egyszer, és ilyen jó olvasnivalókat, mint 2014-ben!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az utolsó éjjelt te olvastad / láttad? Nekem a film megvolt, de most hogy megtudtam, hogy Benioff írta a könyvet, az is érdekel.
      Jaj én örülök ám annak, hogy ilyen sokat nyersz :))) Különben az előző években is mindig volt 1-2 nyereményem, sőt, most karácsony előtt nyertem egy kupont is szóval nem panaszkodhatok :)
      Buééék!

      Törlés
    2. Ugyanígy vagyok vele, láttam a filmet, de már jól megkopott, úgyhogy lehet olvasni. :)

      Törlés
  5. Boldog új évet! Jó bejegyzés lett, örülök, hogy a Kakukkszó közös kedvencünk lett. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi és köszi! :) Várjuk akkor közösen a Selyemhernyót :)

      Törlés
    2. Naná, az az egyetlen könyv, amit már most tudok, hogy be kell szerezni. :)

      Törlés
  6. Jaj, Shafakot nagyon sajnálom, nálam a Bolhapalotán felbuzdulva minden könyve várólistás lett. A Százévesért is kár... Viszont sok közös kedvenc is akad. :) Szikomorfán, Tolvajok... Most már tényleg kötelező nekem is kakukkolni, és de jó, hogy mondod A párizsi feleséget, hogy én azt már mióta tervezem, csak folyton elfelejtem szegényt. :) Szép, tartalmas évet zársz te is, hasonlót, vagy még jobbat kívánok az új évre! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor bízom benned, és abban, hogy a Bolhapalota is jó. Lehet, hogy a Szerelem a fordításon is elcsúszott egy kicsit, de tőlem amúgy is borzasztó távol állt az egész. Az isztambuli fattyút viszont szívből ajánlom, ha még nem olvastad volna. :)
      A párizsi feleséget szerintem nagyon sokan szerettük, és biztosan neked is tetszene, szóval hajrá!:)
      Köszönöm a jókívánságokat, neked is hasonló szépeket!:)

      Törlés
  7. Bár tudnám mikor van neked időd hogy ENNYIT olvass!!! :)
    Isteni ez a kép Lajoskával és a könyvvel... ;)
    BÚÉK

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, a könyves képen nem Lajos van, azt szedtem valahonnan. De valóban hasonlít :)
      Idő meg arra van, amire akarjuk, hogy legyen, ennyi a nagy titok :) plusz nincs tévénk :)

      Törlés